AMN Praktijk voor Bekkenfysiotherapie

Dalen en Hoogeveen, Drenthe

Wat doet de Bekkenfysiotherapeut?

Tijdens een uitgebreid vraaggesprek en fysiotherapeutisch onderzoek wordt eerst gezocht naar de oorzaak van uw probleem.

Om de bekkenbodemfunctie te beoordelen kan een inwendig onderzoek worden uitgevoerd.
In overleg met u wordt vervolgens een behandelplan opgesteld.

De bekkenfysiotherapeut leert u het bewegingsapparaat rond het bekken te herkennen en gebruiken, zodat het bekken, de bekkenbodem en de omliggende spieren (weer) een samenwerkend geheel worden.
Houdings- en bewegingsadviezen voor het dagelijkse leven nemen daarbij een belangrijke plaats in.
Verdere adviezen over ademhaling, vocht, voeding en toiletgedrag helpen u de controle te (her)krijgen tijdens vullen en legen van de blaas en darmen.

De bekkenfysiotherapeut maakt gebruik van oefentherapie. Daarnaast is het mogelijk inwendig middels myofeedback (apparaat wat de spierspanning zichtbaar maakt op een beeldscherm) de bekkenbodem voor u herkenbaar te maken en te trainen. Tevens is het mogelijk om electrostimulatie te geven voor pijn, hoge spierspanning, overactieve blaas en stimulatie van zwakke spieren. Voor het bewust voelen van de bekkenbodem, de darmvulling en ter ontspanning kan een anale of vaginale ballon gebruikt worden. Massage en triggerpointbehandeling kunnen gebruikt worden voor pijn en verhoogde spierspanning. Echografie kan gebruikt worden om inzicht te krijgen in het functioneren van de buik-, rug- en bekkenbodemspieren en de vulling van de blaas en positie van de bekkenorganen.

Ook preventief en pre-operatief kan de bekkenfysiotherapeut u voorlichten en begeleiden.